Thema: Proces- & Informatiemanagement
Algemeen
Het thema Poces- & Informatiemanagement (HTH03) is een los thema op HBO niveu.
Voor wie?
Deze opleiding richt zich op functies in het domein van zorgadministratie, zorgcontrol, zorgregistratie of zorginformatie in ziekenhuizen, GGZ-instellingen, VVT-instellingen, gehandicaptenzorg, revalidatiecentra, jeugdzorg-instellingen en gemeenten. Denkt u daarbij aan:
- Zorgadministrateurs;
- Managers en hoofden zorgadministratie;
- Teamleiders en coördinatoren zorgadministratie;
- Adviseurs zorgadministratie;
- (Zorg)controllers.
Voor deze opleiding is een HBO werk- en denkniveau vereist. Ook is ervaring in en affiniteit met de gezondheidszorg een vereiste. Voor een optimaal studieresultaat is het ook belangrijk dat u een functie vervult binnen de domeinen zorgadministratie, zorgregistratie of zorginformatie. Ervaring in zo’n functie is een pré, maar niet per se nodig.
Doel
Na het volgen van dit thema beschikt u over de juiste kennis op het gebied van proces- en informatiemanagement om breed inzetbaar te zijn in een zorgadministratieve functie bij een zorginstelling.
Studieprogramma
Aandacht hebben voor procesmanagement in de organisatie en het denken in processen horen bij de gewenste competenties van een professional.
Uit de missie en visie van de instelling worden organisatiedoelstellingen afgeleid. Deze doelstellingen vereisen processen die daarbij aansluiten en realisatie mogelijk maken. Daarvoor is het nodig om het management te ondersteunen met behulp van informatie. Beschikbare gegevens moeten worden verwerkt tot informatie die inzichtelijk en hanteerbaar is. Dat vraagt een presentatie van gegevens die aangepast is op de behoeften van de managers. Integratie, aggregatie en directe beschikbaarheid zijn daarbij kernbegrippen.
Om de uitvoering en besturing van het totale zorgproces binnen een zorginstelling goed te laten verlopen, is de administratieve organisatie & interne controle van belang. De uitgangspunten zijn de inrichting van de administratieve processen en de voorwaarden voor de verstrekking van relevante en juiste informatie
Die informatie is nodig voor het uitvoeren, besturen en bepalen van beleid van het totale zorgproces. De interne controle is een belangrijk instrument om de kwaliteit van de administratieve organisatie en de naleving van de administratieve procedures te bewaken en waar nodig aanbevelingen tot verbetering aan te reiken. Tijdens dit thema behandelen we de volgende onderwerpen:
- Procesmanagement, processen analyseren en optimaliseren
- Lean en verandermanagement
- Informatiemanagement
- Administratieve Organisatie & Interne Controle
Studiebelasting
Het thema Proces- & Informatiemanagement bestaat uit 3 lesdagen, tussentijdse opdrachten en een eindopdracht. Dit thema heeft een doorlooptijd van 3 maanden.
